اروم انیمیشن

اروم انیمیشن

انیمیشن - فیلم - جشنواره - نرم افزار - عکاسی
اروم انیمیشن

اروم انیمیشن

انیمیشن - فیلم - جشنواره - نرم افزار - عکاسی

تلاش جهانیان برای به اثبات رساندن سرقت ادبی - هنری کارتون "سیندر

 

تلاش جهانیان برای به اثبات رساندن سرقت ادبی - هنری کارتون "سیندرلای 3" از "فریبرز روشنفکر" فیلمنامه نویس ایرانی توسط کمپانی "والت دیزنی"، احقاق یکی از حقوق تضییع شده هنرمندان کشورمان را نوید می دهد.

تلاش جهانیان برای به اثبات رساندن سرقت ادبی - هنری کارتون "سیندرلای 3" از "فریبرز روشنفکر" فیلمنامه نویس ایرانی توسط کمپانی "والت دیزنی"، احقاق یکی از حقوق تضییع شده هنرمندان کشورمان را نوید می دهد.

 

روشنفکر که از ماهها پیش اولین مرحله کار خود را با تنویر افکار عمومی از طریق رسانه های همگانی داخلی برای به اثبات رساندن حق خود مبنی بر مالکیت فیلمنامه این کارتون پشت سرگذاشته است، روز یکشنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: دومین مرحله تلاش خود را در قالب انعکاس این اخبار در رسانه های دیگر کشورها آغاز کرده ام.

این روزها با جستجوی عبارات Walt Disney & Literary theft در جستجوگر گوگل ، می توان به راحتی مطالب بسیاری را مبنی بر سرقت ادبی والت دیزنی از Fariborz Rowshanfekr فیلمنامه‌نویس ایرانی در مهم‌ترین خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ایران مشاهده کرد.

وی که نسبت به احقاق حقش بسیار امیدوار است، افزود: والت دیزنی به تعلق داشتن فیلمنامه "سیندرلای 3" به من اعتراف کرده است اما سرقت ادبی را رد می کند.

روشنفکر با اشاره به تماس مکرر وکلای ایرانی و خارجی برای گرفتن وکالت این پرونده ادامه داد: با وجود اینکه هنوز تمام اسناد و مدارک موجود برای اثبات حقم را ارائه نکرده ام اما بازهم اکثر صاحبنظران به رسیدن به این مهم امیدوار هستند.

این نویسنده ایرانی اخیرا اقدام به طراحی وب سایتی در بلاگ اسپوت کرده و درآن متن تمام نامه های ارسالی و دریافتی خود از والت دیزنی را به صورت اسکن شده در قالب یک فایل " پی دی اف " در دسترس قضاوت کنندگان قرار داده است.

دو عکس کالبد شکافی فیلمنامه سیندرلای 3 و طرح فیلمنامه ای که هشت سال قبل از تولید این انیمیشن از طرف روشنفکر به والت دیزنی ارائه شده نیز در صفحه اول این وبلاگ قرار گرفته است.

خالق ایرانی فیلمنامه سیندرلای 3 در تشریح جزئیات ماجرای پیشنهادش به والت دیزنی برای خرید اثر خود توضیح داد: در مهر ماه 1378 طرح فیلمنامه ای را در راستای دنباله سازی سیندرلا به کمپانی والت دیزنی پیشنهاد کردم که در آن، شیطان، فرشته آرزو را به اسارت می گیرد و سیندرلا و شاهزاده را با گردباد جادویی زمان از زمان خوشبختی به زمان گذشته بازمی گرداند و ادامه ماجرا را شرح دادم.

وی افزود: در توضیح این دنباله سازی به مسئولین والت دیزنی نوشتم سیندرلاهای زیادی در دنیا زندگی می کنند که هرگز فرشته آرزویی یا شاهزاده سوار بر اسب سفیدی در زندگی شان ظاهر نمی شود و بهتر است به جای اینکه انسانهایی که با سختی های زندگی دست به گریبان هستند را به فرشته آرزو دلخوش کنیم، فرشته آرزویی را که در اراده و پشتکار انسان به صورت بالقوه زندگی می کند به آنها نشان دهیم.

وی افزود: یک ماه بعد نامه اول والت دیزنی مبنی بر عدم تمایل کمپانی به دنباله سازی بر سیندرلا دریافت کردم و چندی بعد، نامه دیگری همراه با یک فرم چند صفحه ای تقاضای کار از کمپانی والت دیزنی به دستم رسید که آنها را تکمیل نکردم.

به گفته روشنفکر، مدتی بعد شخصی از طرف کمپانی والت دیزنی با وی تماس گرفته و ضمن زیبا و شاعرانه توصیف کردن طرح فیلمنامه سیندرلای 3 توضیح داده که سیندرلا برای کمپانی والت دیزنی مقدس است و آنها قصد دنباله سازی بر آن را ندارند اما در عوض وی را به تکمیل فرم تقاضای کار از کمپانی والت دیزنی تشویق کرده است که وی نیز فرم های مربوطه را تکمیل نکرده و ترجیح داده این ماجرا را به فراموشی بسپارد.

این نویسنده ایرانی با اشاره به ساخت کارتون سیندرلای 2، سه سال پس از نوشتن ادامه فیلمنامه توسط وی یادآور شد: سه سال بعد سیندرلای 2 از سوی والت دیزنی ساخته شد و با اینکه موضوع آن به داستان ارسالی من ارتباطی نداشت اما من را به یاد حرف آن شخص انداخت که می گفت داستان سیندرلا برای کمپانی ما تمام شده محسوب می شود و قصد دنباله سازی برای آن نداریم .

وی تصریح کرد: چند سال بعد مترجمی که طرح من را ترجمه کرده بود خبر ساخت سیندرلای 3 را به من داد و گفت "تبریک می گویم تمام داستانت را بدون ذره ای اسراف دزدیده اند".

روشنفکر، بخشی از مستندات خود را بنا به توصیه وکیل مدافعش برای ارائه در دادگاه نگه داشته است و تصویری از نامه‌های مبادله شده میان وی و مسوولان والت‌دیزنی را برای اثبات حق خود در اختیار سه مرجع سازمان جهانی مالکیت معنوی،انجمن نویسندگان آمریکا و دادگستری آمریکا قرار داده است.

این نویسنده ایرانی در زمانی که "فرهاد توحیدی" رئیس کانون فیلمنامه نویسان ایران برای شرکت در نشست آکادمی اسکار عازم آمریکا بود تمام مدارک و مستندات خود را به توحیدی ارائه کرد تا شاید در روند بررسی ادعای او تاثیری مثبت داشته باشد.

به گفته روشنفکر، توحیدی پس از بررسی مدارک و مستندات وی در ارتباط با مالکیت ساختار سیندرلای 3، قول مساعدت جدی داده و در ملاقاتی که به اتفاق هیات ایرانی با مسوولان آکادمی اسکار داشت، این مستندات حقوقی را مطرح کرده است و مسوولان آکادمی اسکار ضمن اظهار شگفتی و تعجب از دیدن مستندات روشنفکر، شخصی از آکادمی اسکار را برای راهنمایی‌های حقوقی به وی معرفی کرده‌اند.

این فیلمنامه نویس ایرانی از جامعه سینمایی غرب خواسته مستندات وی را در وبلاگ http://waltdisneyliterarytheft.blogspot.com مشاهده کرده و در مقابل سرقت ادبی والت دیزنی اظهار نظر کنند.

نویسنده ایرانی طرح کارتون «سیندرلای 3» از اقدام مسوولان والت دیزنی در کپی برداری از فیلمنامه این اثر کارتونی ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه مسئولان والت‌دیزنی که زمانی به صراحت اعلام کرده بودند که قصد دنباله‌سازی سیندرلا را ندارند این‌بار در یک سرقت ادبی آشکار مو به مو و بر اساس طرحی که من در سال 78 به آنها ارائه داده بودم «سیندرلای 3» را ساختند و به جای نام من نام پنج نفر دیگر را به عنوان نویسندگان فیلمنامه آوردند و من نیز پس از مشورت‌های فراوان تصمیم گرفتم تا از والت‌دیزنی به دلیل این سرقت آشکار شکایت کنم.

وی تصریح‌ کرد: پس از اینکه شکایت خود را به سازمان های بین المللی مربوطه، مسئولان والت دیزنی نامه دیگری به من ارسال کردند و گفتند قبول دارند که طرح «سیندرلای 3» متعلق به شما است اما هر گونه سرقت ادبی را رد می‌کنیم اما به اذعان وکیلم همین موضوع و اعتراف والت‌دیزنی، نشان دهنده صحت ادعای من به شمار می آید.

روشنفکر به عنوان کارشناس فیلمنامه نویس و مجری و طراح پروژه‌های فرهنگی در کارگاه فیلمنامه نویسی در حوزه هنری فعالیت دارد و در حال حاضر مشغول نوشتن فیلمنامه یک مجموعه انیمیشن به نام «دوستان وفادار» است.

نظرات 1 + ارسال نظر
نگار 1388,09,13 ساعت 03:07

اگر والت دیزنی محکوم بشه چقدر خسارت به آقای فریبرز روشنفکر می پردازند ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد