اروم انیمیشن

اروم انیمیشن

انیمیشن - فیلم - جشنواره - نرم افزار - عکاسی
اروم انیمیشن

اروم انیمیشن

انیمیشن - فیلم - جشنواره - نرم افزار - عکاسی

در چه موقعیت هایی بهتر است فوکاس را دستی تنظیم کنیم؟

 

موقعیت هایی وجود دارند که در آنها ممکن است سیستم اتوفوکاس دوربین دچار خطا شود.

اگر چه برخورداری دوربین های دیجیتال از سیستم اتوفوکاس در بیشتر مواقع امتیاز بزرگی محسوب می شود اما هنوز هم در برخی مواقع بهتر است که  تنظیم فوکاس بصورت دستی انجام شود. در موقعیت هایی که در زیر توضیح خواهیم داد سیستم اتوفوکاس برخی دوربین ها دچار اشتباه می شود و بهتر است که در این موقعیت ها فوکاس را بصورت دستی تنظیم نماییم. همچنین بیاد داشته باشید که می توان از سیستم قفل فوکاس هم استفاده کرد، یعنی اینکه در روی سوژه ای در فاصله برابر با فاصله دوربین تا سوژه اصلی فوکاس کرده و سپس فوکاس را قفل کرده و از سوژه اصلی عکس می گیریم.

 

 

موقعیت هایی که بهتر است فوکاس را دستی تنظیم کنیم :  

1-      جزئیات زیاد در فاصله کم از یکدیگر: هنگامی که می خواهیم از صحنه ای عکس بگیریم که از تعداد زیادی المان که هر کدام خود دارای جزئیات زیادی هستند عکس بگیریم بهتر است فوکاس را دستی تنظیم کنیم . مخصوصا هنگامی که المان ها از لحاظ اندازه، رنگ، شکل و یا میزان روشنایی یکسان یا دارای تفاوت اندکی باشند. برای مثال یک باغچه پر از گل یا یک خیابان پر از عابرین پیاده.

 

 

  

 

  

 

 

 

 

 

2-      هنگامی که بین ما و سوژه موانعی وجود دارد : هنگامی که بین شما و سوژه اصلی موانعی وجود دارد که نمی توانید آنها را پشت سر گذاشته  و مستقیما از سوژه عکس بگیرید برای فوکاس دقیق روی سوژه بهتر است فوکاس را دستی تنظیم کنید. همچنین اگر دریچه دیافراگم بازتری را هم انتخاب کنید می توانید بطور هوشمندانه ای موانع را از محدوده فوکاس خارج کنید. برای مثال حیوانات داخل حصار یا پرنده ای لابلای شاخه های درخت. 

  

 

 

 

 

 

 

 

3-      اشکال هندسی : بسیاری از عکاسان آثار معماری، بخصوص معماری مدرن، فوکاس دستی را به اتوفوکاس ترجیح می دهند. به خاطر اینکه در معماری بخصوص معماری مدرن ساختمانها دارای اشکال هندسی پیچیده ای هستند که این باعث ایجاد خطا در فوکاس هنگام استفاده از سیستم اتوفوکاس می شود و در این مواقع بهتر است فوکاس را دستی تنظیم کنیم.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

4-      کنتراست زیاد : اگر ناچار شدید از صحنه ای عکس بگیرید که دارای کنتراست زیادی است بهتر است که فوکاس را دستی تنظیم کنید زیرا چنین صحنه هایی سیستم اتوفوکاس را دچار خطا می کنند. مثلا هنگامی که سوژه شما در سایه قرار گرفته اما شما می خواهید در عکس خود قسمتی از ناحیه آفتابی را هم داشته باشید.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-      کنتراست خیلی کم : همان مشکلی که در صحنه های با کنتراست زیاد پیش می آید در صحنه های با کنتراست خیلی کم هم پیش خواهد آمد. مثلا هنگامی که سوژه شما با پس زمینه عکس همرنگ است مثل یک آدم برفی در مکان پوشیده از برف. در چنین مواقعی نیز بهتر است فوکاس را دستی تنظیم کنید.

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6-      پس زمینه شلوغ : هنگامی که پشت سر سوژه اصلی شما المان های زیادی وجود دارد ممکن است سیستم اتوفوکاس دچار اشتباه در تعیین سوژه اصلی شود. در اینجور مواقع هم بهتر است فوکاس را بصورت دستی تنظیم کنید.

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7-      شب : هنگامی که می خواهید در شب و یا تاریکی عکس بگیرید تنظیم دستی فوکاس تنها گزینه شماست و عملا امکان فوکاس اتوماتیک برای دوربین وجود ندارد. مثلا هنگامی که می خواهید از ستارگان عکس گرفته یا کشتی های روی دریا سوژه شما هستند.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

منبع

نظرات 1 + ارسال نظر
yalda mobarak 1392,09,23 ساعت 12:09 http://fotokade.ir/

سلام
خیلی خوشحال به وبلاگ شما سر زدیم و ازتون دعوت میکنیم به سایت ما سر بزنید
و نظرتون رو در مورد عکس نوشته های سایت درج کنید و اگر خوشتون اومد

مارو لینک کنید و به دوستانتون معرفی کنید..

تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد