اروم انیمیشن

اروم انیمیشن

انیمیشن - فیلم - جشنواره - نرم افزار - عکاسی
اروم انیمیشن

اروم انیمیشن

انیمیشن - فیلم - جشنواره - نرم افزار - عکاسی

آداب و رسوم ایرانی را به دنیای انیمیشن ببریم

 
یکی از داوران بخش پویانمایی جشنواره جام جم معتقدست این جشنواره باید از انیمیشن‌های بومی حمایت کند و فیلمسازان این حوزه نیز از آداب و رسوم ایرانی بیشتر در آثارشان بهره ببرند.

محمد میرکیانی درباره حوزه مهجور ساخت انیمیشن و تولید انیمیشن‌های بومی در ایران به خبرنگار مهر گفت: در کشور ما به دلیل اینکه ساخت انیمیشن با هزینه بالایی همراه است این هنر دچار مهجوریت شده و هنرمندان ترجیح می‌دهند بیشتر در عرصه هنرهای زنده حرکت کنند تا انیمیشن.

وی ادامه داد: ساخت انیمیشن کاری است که در طول زمان جواب می دهد و باید سرمایه گذاری طولانی‌مدت برای این امر صورت بگیرد تا در این حوزه به جایگاه مورد نظر برسیم. این توجه به جایگاه انیمیشن در کشور با برگزاری جشنواره های پویانمایی بیشتر می شود و یکی از این جشنواره‌ها که به صورت موضوعی به انیمیشن ملی کشور نگاه می کند بخش پویانمایی جشنواره جام جم است.

مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه جام و جم با تاکید بر ظرفیت های انیمیشن ملی در سطحی جهانی تاکید کرد: رسانه ملی محل بهره بردن از تولیدات گسترده در عرصه پویانمایی بومی است و باید کسانیکه در این عرصه فعالند بیشتر مورد توجه قرار گیرند. ما در طراحی، شخصیت پردازی، داستان و ... به فضاهایی برمی‌خوریم که به سنن و آداب و رسوم ایرانی ما بسیار نزدیک است و دنیا هم علاقمند است که این فضای بومی را بشناسد.

میرکیانی با اشاره به تولیدات انیمیشن در این چند سال بیان کرد: ما تولیدات خوبی داشته‌ایم، انیمیشن "تهران 1500" به عنوان اولین فیلم سینمایی حرفه‌ای که به شکل 35 میلی متری ساخته شد و همچنین کارهایی مثل "شکرستان"، "قصه ما مثل شد" و یا "فرمانروایان مقدس" از کارهایی بودند که با استقبال خوبی همراه شدند. در آخرین نظرسنجی‌های تلویزیون "شکرستان" و "قصه ما مثل شد" به لحاظ استقبال در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفت.

داور بخش پویانمایی جشنواره جام جم درباره علاقه بیشتر کودکان به انیمیشن‌های خارجی بیان کرد: انیمیشن‌های ایرانی باید در باکس های پخش تلویزیونی دائم تکرار شوند تا بیننده ها از شبکه های مختلف تلویزیون این انیمیشن ها را ببینند و با آنها بیشتر آشنا شوند. وقتی بیننده این انیمیشن ها را نمی‌بیند به دنبال انیمیشن‌های خارجی می‌رود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر این انیمیشن‌ها باید در قالب‌های مختلفی تولید شوند. به طور مثال انیمیشنی مثل "تام و جری" و یا "پلنگ صورتی" به شکل های مختلف صامت و با کلام و یا تک قسمتی، تله فیلم و سریالی ساخته می شوند و همچنین در نسخه های زیاد و انبوه تولید می شوند.

میرکیانی با بیان اینکه جشنواره جام جم سعی دارد که به سازندگان انیمیشن برای ساخت تولیدات حرفه ای در حوزه انیمیشن های ملی شاخص بدهد، بیان کرد: یکی از این شاخص‌ها زیاد کردن تعداد قسمت های یک مجموعه از انیمیشن است. انیمیشن هایی مثل "تام و جری" و یا "باب اسفنجی" در قسمت های زیادی تولید شدند و همین باعث شد که مطرح شوند. انیمیشنی با 10 یا 15 قسمت فرصتی برای مطرح شدن و شناخته شدن پیدا نمی کند و از طرفی هزینه بالایی هم صرف آن می شود. انیمیشن های ما باید در قسمت های بالا و در نسخه های زیاد تولید شوند چون مابه ازای خارجی آنها در سطح وسیع و گسترده توزیع می شود.

مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه جام و جم در پایان عنوان کرد: این انیمیشن ها باید در 100 یا 200 قسمت تولید شوند تا مخاطب بتواند نسبت به چیزی که می بیند واکنش نشان دهد. از طرف دیگر بالا رفتن قسمت های یک داستان هزینه را کاهش می دهد. هزینه ای که صرف طراحی داستان و لباس، شخصیت پردازی و ... می شود در یک انیمیشن 15 قسمتی با یک انیمیشن 100 قسمتی چندان تفاوتی ندارد بنابراین اگر تعداد این قسمت‌ها بالاتر برود هزینه ها پایین می آیند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد