اروم انیمیشن

اروم انیمیشن

انیمیشن - فیلم - جشنواره - نرم افزار - عکاسی
اروم انیمیشن

اروم انیمیشن

انیمیشن - فیلم - جشنواره - نرم افزار - عکاسی

سرعت شاتر چیست ؟

  توضیحاتی در مورد عملکرد و تنظیمات سرعت شاتر دوربین برای مبتدی ها

در ادامه مطلب قبل که در مورد آشنایی با عملکرد و تنظیمات دریچه دیافراگم دوربین در این سایت منتشر گردید در این مطلب به توضیح نحوه عملکرد و تنظیمات سرعت شاتر دوربین خواهیم پرداخت که دومین پارامتر مهم در تنظیم دستی دوربین می باشد. اگر شما هنوز مطلب قبل را مطالعه نکردید و با تنظیمات دریچه دیافراگم  و نقش آن در نوردهی و همچنین عمق تصویر آشنایی ندارید توصیه می کنیم ابتدا آن مطلب  را مطالعه و سپس این قسمت را مورد مطالعه قرار دهید.
ابتدا اجازه بدهید یه مرور کلی بر چیز هایی که تاکنون آموختیم داشته باشیم، این کار را با مطرح کردن چند سوال انجام می دهیم (تقلب ممنوع ! ابتدا سوالات را با دانسته های خودتان پاسخ بدهید و بعد جواب را بخوانید)  

 

  


نوردهی یعنی چه ؟
بطور ساده نوردهی به عملیات ثبت نور وارد شده به دوربین توسط سنسور یا فیلم دوربین گفته می شود. تنظیم نوردهی یعنی تنظیم مقدار نور وارد شده به دوربین ( قابل کنترل توسط دریچه دیافراگم) در یک مدت زمان مشخص (قابل کنترل با تنظیم سرعت شاتر) .
نقش دریچه دیافراگم در دوربین چیست ؟
دریچه دیافراگم عملکردی مانند عملکرد عنبیه در چشمان شما دارد. با بازتر شدن آن نور بیشتری وارد دوربین می شود و با بسته تر شدن آن نور کمتری. همچنین ما با تنظیم دریچه دیافراگم می توانیم عمق تصویر در عکس خود را کنترل کنیم .
انتخاب کدامیک از اعداد زیر برای تنظیم دریچه دیافراگم باعث می شود مقدار نور بیشتری وارد دوربین شود ؟ f2.8  یا f4
همانطور که در مطلب قبلی توضیح دادیم هر چه عدد کوچکتر شود دریچه دیافراگم باز تر شده و نور بیشتری وارد دوربین خواهد شد. لذا پاسخ صحیح  f2.8 می باشد.
عمق تصویر یعنی چه ؟
عمق تصویر به میزان در محدوده فوکاس بودن مناطق مختلف یک عکس می گویند.اگر نقاط زیادی از عکس در محدوده فوکاس بوده و واضح و شفاف دیده شوند آن عکس از عمق تصویر بالایی برخوردار بوده و اگر فقط محدوده خاصی از عکس در محدوده فوکاس بوده و سایر قسمت ها مات و غیر واضح باشند عمق تصویر آن عکس کم می باشد.
خب حالا که با این مفاهیم آشنایی پیدا کرده اید مبحث سرعت شاتر را آغاز می کنیم، اما اگر هنوز حس می کنید که نسبت به مبحث فوق آشنایی کامل پیدا نکرده اید توصیه می کنیم قبل از خواندن ادامه این مطلب یکبار دیگر مبحث دریچه دیافراگم را مطالعه نمایید.
سرعت شاتر چیست ؟
به بیان ساده، سرعت شاتر تعیین کننده فریز شدن یک حرکت یا به تصویر کشیده شدن روند آن حرکت در عکس می باشد. سرعت شاتر مدت زمانی را که سنسور یا فیلم دوربین شما در معرض تابش نور قرار می گیرد تعیین می کند . ساده بود نه ؟ نه ؟ خب ! پس اجازه بدهید آن را ساده تر بیان کنیم : سرعت شاتر تعیین کننده مدت زمانی است که شاتر دوربین بعد از فشردن دکمه شاتر توسط شما باز می ماند.
سرعت شاتر و دریچه دیافراگم چگونه با یکدیگر کار می کنند ؟
 سرعت شاتر تعیین کننده زمانی است که شاتر دوربین شما بعد از فشردن دکمه شاتر باز می ماند. اما اگر دریچه ای وجود نداشته باشد که نور در طی مدت زمان باز بودن شاتر از آن عبور کرده و به سنسور یا فیلم برخورد کند تصویری ثبت نخواهد شد. دریچه شاتر تعیین کننده میزان نوری است که در طول مدت زمان باز بودن شاتر از آن عبور کرده و به سنسور یا فیلم دوربین می رسد.

واحد اندازه گیری سرعت شاتر ثانیه بوده و بصورت کسری از عدد 1( که نمایانگر یک ثانیه است) نمایش داده می شود:

اگر شما سرعت شاتر خود را 1/1000 انتخاب کنید شاتر شما 1000 برابر سریعتر از زمانی که سرعت شاتر را 1 انتخاب کرده اید بسته خواهد شد
بدیهی است که شاتر هر چه مدت طولانی تری باز بماند لحظات طولانی تری از صحنه مورد نظر ما به تصویر کشیده خواهد شد و باید دقت کنیم که اگر دوربین یا سوژه در حال حرکت باشند روند این حرکت در طی مدت زمان باز بودن شاتر به نوعی در عکس قابل مشاهده خواهد بود. پس هر چه سرعت شاتر را پایین تر انتخاب کنیم حرکت تاثیر بیشتری روی عکس خواهد گذاشت و هر چه سرعت آن را بالاتر انتخاب کنیم لحظه کوچتری از حرکت به تصویر کشیده شده و به اصطلاح سوژه فریز می شود. حالا با توجه به این توضیحات باید خودتان بتوانید تشخیص بدهید که کدامیک از عکس های زیر با سرعت شاتر بالا و کدامیک با سرعت شاتر کمتری گرفته شده اند :


باید توجه داشته باشیم که در هنگام عکس برداری در سرعت های پایین شاتر بهتر است از سه پایه استفاده کنیم، زیرا اگر دوربین در حین مدت باز بودن شاتر حرکتی هر چند کوچک داشته باشد این حرکت روی کیفیت عکس تاثیر منفی خواهد گذاشت. اگر به هر دلیلی از سه پایه نمی توانید استفاده کنید بهتر از نگاهی به مطلب  روش های صحیح دست گرفتن دوربین هنگام عکاسی  بیاندازید.
تمرین عملی ما اینبار کمی ساده تر است. دوربین خود را روی حالت تقدم شاتر قرار داده و از یک سوژه متحرک با سرعت های مختلف شاتر عکس تهیه کنید. عکس ها را با یکدیگر مقایسه کنید و تاثیر سرعت شاتر را در چگونگی ثبت تصویر آن سوژه بررسی کنید.
در مطالب بعدی به توضیح سایر پارامترهای قابل تنظیم در دوربین خواهیم پرداخت.
گردآوری مطلب : سعید آل داود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد